fredag den 30. september 2011

Island - Landet af is og ild.


En fantastisk gave.. som bare blev bedre og bedre!
Min dejlige kæreste gav mig til min fødselsdag i august den gave at han gerne ville invitere mig på et wellness-ophold. Det der startede som et weekend-ophold et sted i Danmark blev snart til tanken om en miniferie i udlandet, da det kostede kun en brøkdel mere end hvad et wellness-ophold koster i Danmark.

Bláa lóninu (Blå lagune)
Min kæreste foreslog så lidt ud af det blå at vi kunne tage til den blå lagune på Island og så var jeg helt oppe i skyerne. Jeg har i mange år gerne ville til Island. Både for at besøge min fætter som bor deroppe, men også for at opleve de helt fantastiske og ikke mindst unikke omgivelser som Island kan byde på.


Fasinationen af Island
Steder som Geysir og Katla, det var de to første steder jeg kan huske jeg læste om og de to første ord jeg lærte på islandsk var ”bjór” og ”hestúr”, øl og hest. Har faktisk ikke rigtig lært andre, andet end en rædsom udtale af forskellige islandske lokaliteter, men det er jo også op ad bakke med det mildelst talt hardcore islandske sprog. min mor prøvede at lære mig at tælle til ti, og husker jeg ikke helt galt lærte jeg det også. Men ligesom så megen anden viden er den røget til fordel for noget endnu mere ligegyldig trivia viden.


Surtsey
Efterfølgende har man jo set billeder og film af den storslåede vilde islandske natur og jeg har et ønske om at opleve Geysir og Strokkur, Surtsey og Heimaey, Gullfoss, Hekla, Mývatn, Eyjafjällajökull og ikke mindst bade i de termiske kilder i Bláa lóninu (Den Blå Lagune). Min indre hestepige benægter heller ikke at en tur på en islandsk hest ville være et formentlig fantastisk ferieminde :D Ydermere er den islandske historie altså noget for sig selv.


Den islandske gren af familien.
Jeg har lidt familie på Island og mor har desuden fortalt om min onkels tidligere kone, Soffía Kjaran, hvis morfar vist har siddet i det islandske Alting. (som en lille anekdote skrev hun faktisk til mig på facebook i starten af 2011, for at høre om jeg mon var datter ”af den Lise Bang”). Min onkel Jens Åge boede en del år på Island med sin første kone og blev her far til Hjörthur Þór (i daglig tale Thor) og min mor og jeg har desværre ikke haft kontakt til ham de sidste mange år. Vi har hinanden på facebook men derudover har der ikke været meget kommunikation.


Interessen for Island har jeg igennem min mor. Hun har siden jeg var helt lille gjort sit til at jeg blev glad for at læse. Igennem min opvækst har jeg tygget mig igennem alverdens fantasy, eventyr og hestebøger, men min mor opfordrede mig også til at prøve de nordiske sagaer.

Dette krydret med Valhalla’s tegneserieunivers ledte mig videre til vinteraftenerne hvor jeg opslugt læste sagaerne om vikingernes færden og hærgen i hele verden og som dansker har jeg altid været stolt af vores tilnavn som vikinger ude i den store verden. Interessen for vikingerne deler jeg heldigvis med min kæreste, som dog i en hidtil uset grad sluger al skønlitteratur omkring vikingerne, endda til en grad hvor jeg nogle gange ikke forstår hvad han siger når han disker op med alle de for mig ukendte udtryk.


Pt. er vi nået så langt i vores forberedelser at vi ved vi skal rejse mandag den 24. oktober og vi gerne skulle være tilbage igen den 29. oktober. Vi skal besøge min fætter Hjörthur i Reykjavik, og han har indvilliget i at være tourguide for os for en dag, så det glæder jeg mig meget til. Herudover er mit håb at kæresten ikke løber fra sit løfte om en ridetur, og så skal vi i Den Blå Lagune og på sightseeing på øen i lejet bil. Håber snart at kunne tilføje lidt mere :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar